
Analysis by No 10 Press Office of media coverage of, and their
response to, allegations relating to the Government's document
Iraq's Weapons ofMass destruction : the Assessment ofthe
British Government, dated September 2002

On May 29`h, the BBC Today Programme carried allegations about the
Government's conduct over the Iraq Weapons of Mass Destruction document
published last September. The charges were serious and specific . Listeners
heard allegations that No 10 had not only ordered the dossier to be "sexed up"
but had also inserted intelligence information into it, against the wishes of the
intelligence services, and probably knowing it was wrong.

Andrew Gilligan, the reporter, quoted his source as telling him that Downing
Street, a week before publication, "ordered the dossier to be sexed up, made
more exciting and ordered more facts to be discovered" . He said he had been
told by one of the senior officials in charge of drawing up that dossier that
"actually the Government probably knew that the 45 minutes figure was wrong
even before it decided to put it in'" . He said the 45 minute intelligence went "to
the heart of the Government's case that Saddam was an imminent threat."

Later on the same programme, presenter John Humphrys said that Mr Gilligan
had found evidence that the WMD dossier "was cobbled together at the last
minute with some unconfirmed material that had not been approved by security
services" . Mr Gilligan, interviewed again, said the dossier was "the most
substantial statement of the Government's case against Iraq". He said that the
"transformation of the dossier took place at the behest of Downing Street" and,
using an actor's voice to convey the words of his source, it was stated that 45
minute intelligence was "included in the dossier against our wishes because it
wasn't reliable" .

Mr Gilligan went further on Radio 5 that morning when he described the
official as "a senior source in the intelligence services" . On June 1, writing in
the Mail on Sunday as a BBCjournalist, he said his source had told him it was
Alastair Campbell who was responsible for the transformation of the dossier
and, in particular, the inclusion of the 45 minute intelligence . (transcripts and
article referred to attached -1)



Whv Government considered this storv to be serious

In the Government's view, the charges could not have been more serious . They
were, in effect, that No 10, and Alastau Campbell in particular, knowingly
published false intelligence to mislead the country over the threat that Saddam
Hussem posed in order to win support for military action . It was particularly
serious as the allegations centered around a document that the Prime Minister
had presented to Parliament in a House of Commons statement when
Parliament was recalled on Sept 24 . So the charge against him was of
presenting information to Parliament which he knew to be wrong - in essence
misleading or lying to Parliament . As such, the allegations were an attack on
the integrity of the Prime Minister, the Government and on the intelligence
agencies, who stood accused of succumbing to political pressure .

It was stated that the source was a senior figure in the intelligence services who
had been one of those "in charge" of drawing up the WMD dossier . The
impression was created that the individual not only was in a position to make
these judgements from first hand knowledge but also was expressing the views
of the intelligence agencies . The Government and John Scarlett, the Joint
Intelligence Committee chairman who wrote the dossier, knew that the charges
were totally untrue .

How Government reacted

The first that anyone in Downing Street knew about these allegations was when
they were broadcast on the Today programme at 06 .07 on May 29`h . The BBC
has accepted that no effort was made to contact Downing Street, or the
chairman of the JIC who authored the report, to check the veracity of these
allegations before broadcast and give us the right to reply . This is contrary to
BBC guidelines and normal journalistic practice . Indeed, it is the Government's
position, contested by the BBC, that these allegations were never put to anyone
in Government prior to broadcast . Neither did Mr Gilligan or the Mail on
Sunday put the specific allegations leveled personally at Mr Campbell to him
before publication .

Once the Number 10 duty press officer had heard the original broadcast, having
talked to both the Prime Minister's party travelling in the Middle East and the
Chairman of the Joint Intelligence Committee, he issued a complete denial of
the story at 07.15 .



The denial said : "These allegations are untrue, not one word of the dossier was
not entirely the work of the intelligence agencies . The suggestion that any
pressure was put on the intelligence services by Number Ten or anyone else to
change the document is entirely false."

Further phone calls were made by the duty press officer emphasing the
Government's denial of the story, one of which was to complain that the denial
had been ignored on the 8 'O'clock news bulletin .

Adam Ingram, Minister for Defence, had already been booked on the Today
programme to talk about cluster bombs. He also heard the broadcast just after
6am - the first time he knew anything about these allegations . When
interviewed at 0810, he categorically denied the allegations .

We had further discussions with the Chairman of the Joint Intelligence
Committee and continued to deny the story strongly throughout the day when
approached by journalists both in London and with the Prime Minister's
travelling party in Iraq .

Later that day, Downing Street complained formally in a private letter to the
BBC about the story and the fact that no effort had been made to contact No 10
before broadcast about these charges . It also questioned whether the story and
the way it was handled complied with the BBC's own Producer Guidelines .
(letter and reply attached - 2)

BBC's reaction to Government's denials

Despite our denials, the BBC continued to broadcast the allegations across all
BBC outlets in a prominent position .

The story, the BBC's continued confidence in its allegations despite the
Government's on-the-record denials and the suggestion of the source's status
had a huge impact on other media, not just at home but also abroad, not least
because its timing co-incided with the Prime Minister's first visit to Iraq
following the end of the conflict . One reason we contested this so vigorously is
because of the credibility and trust people have in the BBC reporting and its
global reach . We believed this false story had the potential to damage not only
the British Government's standing overseas but the integrity and authority of
our intelligence agencies .



The Prime Minister himselfhad to deny the allegations throughout his trip - in
Poland, St Petersberg and at the G8 Summit in Evian. (quotes attached - 3)

The issue continued to dominate the news even after the Prime Minister's
return on Tuesday 3"d June. The following day the Foreign Affairs Committee
announced its inquiry into The Decision to go to War in Iraq . Despite denials
by the Prime Minister, the Foreign Secretary, the Defence Secretary, the
chairman of JIC and the heads of the intelligence agencies, the BBC's
continuing coverage of these allegations dominated all media debate at
Westminster. The issues that flowed from the BBC's allegations featured in
the top four items in 65% of the BBC's Today programme broadcasts since 29`n
May and were in the top four items in nearly 60% of the BBC's 10 o'clock
news broadcasts. Similarly the issues dominated the Number 10 press briefings
for weeks, with detailed question and answer sessions concerning Iraq / WMD /
dossiers on 26 days out of a possible 34 since May 29th. (transcripts of No 10
press briefings attached - 4) .

On Wednesday 4`h June, the issue dominated Prime Minister's Questions in the
House ofCommons (PMQs exchange attached - 5) . The BBC itself
continued to carry the allegations, though they varied in substance and tone
from programme to programme . For example the reports carried on Newsnight
on the 2"d and 4`h of June did not claim that Alastair Campbell or Number Ten
had inserted the 45 minute intelligence against the wishes of the intelligence
agencies, whilst knowing it probably to be false, though it did say that the
report supported the original allegation as it came from a different source . We
now know this to be untrue, as Dr Kelly was the source of both reporters'
stories, and, it is believed, the source of Gavin Hewitt's report on the Ten
O'Clock News on May 29th. (BBC statement attached - 6) . For transcripts of
Newsnight and News at 10 reports see appendix `comparison between 3 BBC
reports')

On June 6`h Alastair Campbell wrote privately to the BBC's Director of News,
Richard Sambrook, to reiterate the government's denial of the allegations, and
repeat that this denial was being made with the full authority of John Scarlett
in his role as chainnan of the Joint Intelligence Committee representing the
intelligence agencies . The letter also questioned again in detail how the story
complied with the BBC's Producer Guidelines, in particular the use of single
and anonymous sources . (correspondence attached - 7)

A further private letter followed on June 12`h, repeating the denial of the
original allegations, and asking whether the BBC would be conducting an

c~4s ~ i ~ o i~-o



internal inquiry . The BBC refused to change its position . (correspondence
attached - 8)

At the request of the Foreign Affairs Committee, Alastair Campbell appeared
before it on 25th June . He submitted written and oral evidence, and with the
authority of the Chairman of the Joint Intelligence Committee, he once again
denied the central allegations made by Andrew Gilligan, and asked the BBC to
recognise that the allegations were wrong . (written and oral evidence
attached - 9)

The next day Richard Sambrook on the BBC's Today programme said the BBC
would continue to stand by its story because it was based on "one senior and
credible source in the intelligence services", had nothing to apologise for, and
argued that what had been alleged was that "some of those involved in
compiling the September dossier were unhappy about how it was finally
presented." (transcript attached - 10)

The allegations redefined

This was another example of the BBC's recasting of the allegations . Originally
the charge was that Number 10 inserted the 45 minutes intelligence into the
dossier, against the wishes of the intelligence agencies and probably knowing it
was wrong. A week after his initial broadcast, Mr Gilligan said : "nobody has
actually ever quite denied the central charge made by my source, just to repeat
that charge was that uncorroborated evidence of a forty five minute threat was
given undue prominence in the dossier at the behest of the Prime Minister or
his staff and to the disquiet of the intelligence community."

Number 10, at the daily press briefing on 26`h June, asked the BBC whether it
still stood by the original allegations that it had inserted the 45 minute
intelligence against the wishes of the agencies knowing it to be wrong . (press
briefing attached - 11). Number 10 repeated the question in public
correspondence with Richard Sambrook, as well as sending a private letter to
the BBC Board of Governors before their meeting on July 6`h .
(correspondence attached -12)

Following that meeting on July 6`h the Governors issued a statement saying that
while they acknowledged that the BBC should be reluctant to broadcast stories
on the basis of a single, anonymous source they supported the BBC's actions in
this case due to the "exceptional circumstances" where a story is based on
"senior intelligence sources ." (BBC Governors statement attached - 13)



In the meantime government minister Ben Bradshaw appeared on the Today
programme on July 5th, where he was assured that the original allegations had
been put to the government via the Ministry of Defence press office prior to
broadcast on May 29`h, and that all proper procedures had been followed. Mr
Bradshaw challenged this assurance, both during his interview and in
subsequent correspondence to the BBC, and also questioned whether the
handling of the story complied with BBC guidelines . The Defence Secretary
also rejected the BBC's assurances that the allegations had been put to his press
office . (interview transcript and subsequent correspondence attached -
14).

The Foreign Affairs Committee report was published on July 7`h (attached -
loose) . The Foreign Secretary responded for the Government . Alastair
Campbell issued a statement, as did the BBC . (all attached - 15).

Additional relevant material :

Transcripts of media interviews with family friend Tom Mangold and Robert
Jackson, Dr Kelly's constituency MP (attached transcripts - 16)
Media coverage across the world (examples attached - 17)
Comparison of Gilligan/Watts/Hewitt reports (attached -18 in separate
bundle)

10 Downing Street
25 July 2003




