
. ._ -._ . 1- ~ . . ,~, .t .._s~i~a: r .n~~a_

" ErR'rh Eioaocwung Curporztmn Erc:dcastr+p Home Fcrthnd Place London WIA IAA 7elephont 010 7580 4464

©

Alastair Campbell, Esq .,
Director of Communication and Strategy,
10 Downing Street,
LONDON .
SW1A 2AA

27 June, 2003

Dear Alastair

Thank you for your letter of 26`" June . I chose not~to reply yesterday
as I wanted time to examine fully the questions you asked and to
write a considered reply . That was not possible in the timescale you
gave me .

Before I answer the questions in detail I wish to explain the wider
context in which we came to broadcast the story in question . I will
summarise this under three headings :

" Your general claim that the BBC's reporting of the war and
the events both before and after was biased .

" The impact of your February dossier being discredited.
" The general concern expressed by members of the security

services that irltelligence reports were being exaggerated.

1 . Alleo ations of biased reportino

In your evidence to the Foreign Affairs Select Committee you made
it clear that you believed the BBC had an anti-war agenda . It is our
firm view that Number Ten tried to intimidate the BBC in its reporting
of events leading up to the war and during the course of the war
itself. As we told you in correspondence before the war started, our
responsibility was to present an impartial picture and you were not
best placed to judge what was impartial . This was pariicularly the
case given the widescale opposition to the war in the UK at that
time, including significant opposition inside the Parliamentary

. . . . . . . . . . . .12

CAS ~ }'o3SS



-2-

Labour Party. For example, you will remember when the key
division on the war took place in the House of Commons in March
you wrote to me to suggest that we had given too much prominence
to the vote which recorded the largest backbench parliamentary
revolt in modern history .

During the war you again accused us of unfairness - in particular
criticising our reporting from Baghdad. You know that we strongly
dispute that charge

a
nd the BBC's Board of Governors, after

detailed discussion both during and after the war, have expressed
their complete satisfaciion with the impartiality of EEC News
coverage.

In your evidence to the Select Committee you extended your attack
on our journalism suogesting that we have been animated by a
rationale "that the Prime Minister led the country to war on a false
bcasis" . It seems you have missed the many reports we have filed
from Iraq about mass graves, torture and political repression
- evidence which has been used to justify the war.

2 . The February Dossier

It is impossible to discuss our reporting of the September 2002
" dossier without seeing ii in the context of what we knew by then of

, the February 2003 dossier - the dossier which even the Foreign
Secretary described as "a complete Horlicks" earlier this week.

What was by then clear was that your depariment had plagiarised
an article from the internet, based on an old University thesis,
changed crucial parts of it and then used it unattributed to
strengthen the case for Britain going to war. That was the
provenance of the February dossier - which might still stand were it
not for the intervention of a Cambridge academic.

The discrediting of the February dossier inevitably influenced
questions asked about any similar dossiers . In these circumstances
any decent journalist would inevitably question whether similar
tactics had been used when writing the earlier dossier.

. . . . . . . . . . . .13

CAI I 11 03 SL



-3-

In addition, in early March, the Director General of the IAEA,
Dr Mohammed El Baradei, described the documents on which an
important claim in the September dossier was based (the Niger
uranium claim) as "not authentic" - and indeed cast doubt on other
aspects of the September dossier's claims about a nuclear weapons
programmes .

We thus made a judgement that the information provided by the
source fitted into a pattern of concerns - and that it was perfectly
proper to report the allegations made by Andrew Cilligan's source .
Your correspondence and evidence to the FAC ignores this
background - which is central to any understanding of the BBC's
journalism .

3 . Unease in the Secur ity Services

As we hsve told you be lore, a number of BBC journalists who have
close contact with both the military and the security services had
reported that their contacts were concerned that intelligence reports
were being exaggerated to strengthen the case against Saddann
Hussein . In particular they were saying that whilst low scale
Weapons of Mass Destruction existed they did not pose the level of

" threat the governrnent was suggesting . Many journalists in other
news organisations were receiving similar briefings .

For example :

Peter Beaumont and Caby Hinsliti wrote (Observer 24 February
22003) of disagreement between the intelligence services and
Downing Street - "the essence of the disagreement is said to have
been that intelligence material should be presented 'straight' rather
than spiced up to make a political argument." Their article also talks
about "fairly serious rows" between at least one member of the JIC
and Alaslair Campbell.

. . . . . . . . . . . .13

Cprs I > > 03 5~



Ilt :rtJlei'~15 F .G"S

13"

Raymond Whittaker (independent on Sunday 27 April) wrote of "a
high level UK source" saying that "intelligence agencies on both
sides of the Atlantic were furious that briefings they gave political
leaders were distorted" . He went on to write : "You cannot just
cherry-pick evidence that suits your case and ignore the rest . It is a
cardinal rule of intelligence," said one aggrieved officer . "Yet that is
what the PM is doing . "Another said : "What we have is a few strands
of highly circumstantial evidence, and to justify an attack on Iraq it is
being presented as a cast-iron case . That re2lly is not good
enough ."

" Richard Norlon-Taylor, Guaidian 30 May : "British intelligence
sources expressed fury at Downing Street's behaviour . They were
reluctant to allow Downing Street to use their intelligence
assessment because they feared it would be manipulated for
political ends . . . . Caveats . . .were :wept aside by Mr B1air, eoged on by
Mr Campbell, well-placed sources said ."

Daniel McGrory, Tirnes 30 May : "Senior sources say they received
a barrage of phone calls from staff at No 10 demanding more
evidence . Intelligence chiefs insist that the dossier was written by
someone inside No 10 and not by British Inielligence . . .agenis were
wary that frightened defectors who wanted asylum would say what
the British and Americans wanted to hear. . .there was debate

" amongst intelligence analysts whether the [45-minute source's]
, claims should have been passed to No 10, as senior figures

doubted whether it was true, but were under pressure to deliver
'compelling evidence .'"

Glenn Frankell, Washington Post 30 May: "One official
acknowledged that there had been what he described as 'pressured
and superheated debates al the time' between Downing Street and
intelligence officials over the contents of the dossier.'

Peter Beaumont, Gaby Hinsliff, Observer 1 June : "What we are
seeing is something very new, and very strange . M16 is sticking its
head over the parapet as much as it ever will . . .Ml6 feels totally
discredited and used." ("source")

. . . . . . . . . . . .15

C'Pt-~3 11 ~ 03 S $



-5-
°MIS feels that it has been pushed rather unwillingly into the
limelight by the Government. It is a shot across the bows .' (a
second "source")

Nick Fielding, Sunday Times 1 June, reporied that the dossier was
the result of a "deal after months of bitter disaoreements between
intelligence chiefs and Blair's aides . Campbell had attempted to
persuade the aoencies to include hard-hitiing conclusions . They
were reluctant to agree because they said the case was not proven ."

Furihermore on 22 March, the UN Chief Weapons Inspector, Hans
" Blix, crilicised the manipulation of intelligence to make the case for

war - accusing the ccalition of using "shaky" evidence . Robin Cook -
,con after his resignation - echoed that, questioning the
Government's evidence (such as that in the September dossier) that
Iraq presented an imminent threat : "it was difficult to believe that
Saddam had the capacity to hit us ."

It was in this context that we judged that reporting the claim made
by Andrew Gilligan's source was in the public interest .

Having dealt with the context, let me turn now to the report on the
Today programme . This week you have misrepresented our
journalism .

" You have said we accused 1he Prime Minister, the Foreign
Secretary and other ministers of lying . We have not.

" You hove said the BBC deliberately accused the Prime
Minister of misleading the House of Commons and of leading
the country into war on a false basis . We have not.

" You have accused the BBC of damaging the integrity of the
political process . We believe we have done the opposite .

The nub of what the BBC reporied was :
. unezse among seme of the intelligence community about the

use of intelligence in government dossiers
" the assertion of one senior and credible source - who has

proved reliable in the past - that the "45 minute claim" was
wrong and was inserled late into the dossier .

. . . . . . . . . . . .16
-6-

Cp"S '111 0 3 S5



In response to this we have provided the Government with frequent
and ample opportunities to state their position and rebut the
allegations and this you have done . This is a perfectly fair and
proper journalistic process which we stand by.

Now to your quesiions and I make no apology for repealing some of
the points 1 have just made .

D Does the BBC still sto,nd by the allegation it made on 29`" May
that Number 10 added in the 45 minute claim to the dossier ?

The aIlecation was not made by the BBC but by our seurce - a
senior cfficial involved in the compilation of the dossier - and the
BBC stands by the reporling of it .

Andrew Gilligan made it clear that according to his source the 45
minute c!aim was real, but unreliable, intelligence information .

We do not report everything that every source tells us . In this
instance we believe that the source is credible and that it was
legitimate to place his concerns in the public domain given what we
knew of the February dossier and the other points I have listed
above. We stand by this decision.

L Does it still stand by the allegation made on the ssme day that
tive did so against the wishes o1 the intelligence agencies?

Again we reported accurately what we had been told by the source
that the 45 minute claim was included in the dossier "against our
wishes ."

t] Does it still stand by the allegation made on that day that both
we and the intelligence agencies knew the 45 minute claim to
be wrong and inserted it despite knowing that.

Andrew Gilligan accurately reported the source telling him that the
government "probably knew that the 45 minute figure was wrong"
and that the claim was "questionable ." The basis for this assertion
by Andrew Gilligan's source was that the information about the 45

. . . . . . . . . . . ./7

C)Pa} I 1 03 60



-7-

~ minute claim had been derived from only one intelligence source -
whereas rnost of the other claims in the dossier had at least two.
Gilligan's source also believed this single Iraqi source had probably
got the information wrong .

Does it still :fand by the allegation, again on the same day,
that we ordered the September dcssier to be 'sexed up in the
period leading up to its publication - and that Gilligan found
what Humphreys (sic) called "evidence" that it was "cobbled
together at the last minute with some unconfirmed material
that had not been approved by the security services?'

We siand by our reporting of the scurce as saying that the dossier
was "sexed up " and that had happened at a late stage in its
preparation - and that the "sexing up " relied on uncorroborated
material not approved of by all in the intelligence agencies .

I note today that Mr Peter Ricketts, Director General of the Foreign
and Commonwealth Office has told the Foreign Affairs Committee
that the "45 minute" claim was not in the first draft of the dossier .

D Does it still stand by the statement made on 6'" June that the
JIC is not part of the intelligence community, but a Number 10
committee which exists to arbitrate between government and
the intelligence services?

We never said that the JIC was not part of the intelligence
community . What we actually said vvas the JIC is not the same thing
as the intelligence services .

L Does it still stand by the claim on 3'° June that the chairman of
the JIC only kind of "'bureaucratically signed off his repori?"

It would have been better if Andrew Gilligan had attributed this
answer to his source and that was a slip on the day. However he
had frequently reminded the audience that claims were derived from
the source . What Andrew Gilligan did in this section of the report
was to acknowledge that the JIC chairman had indeed 'signed off

. . . . . . . . . . . .18

c~~l~~03~ ti



Il~ ~i=;.NT°lc

on the dossier - but that did not of itself mean that all members of
the intelligence services were happy with its contents.
Further we know from other sources that some senior members of
the intelligence community were reluctant to use intelligence
material in this way.

How many sources was the crioinal "45 minute "allegation
being added in based on % Was it one source or more than
one source? You will be aw6re of the BBC Guidelines on this .

I have repeatedly made it clear that the Particular allegations made
in Andrew Gilligan's reporl of the 20' May came from one source
and I have outlined why we felt it appropriate to broadcast the
information . The audience was told time and again on the 29'" May
that the criticism of the dossier's compilation was being made by
ene source . The source was credible and what he chose to tell
Andrew Gilligan was highly ptausitle given what we knew by then
about the preparaiion of the February "dodgy dossier" . Other
journalists, including some within the BBC, had been told of
concerns held in the intelligence community about the way
intelligence was used in the run-up to war in Iraq - and they had
been told this by sources other than the one who spoke to Andrew
Gilligan . In the light of this it would have been wrong for the BBC to
decide not to put into the public domain the information provided to
Andrew Gilligan by his source - and we did so with transparent
attribution to a single source.

As for your point about the BBC Guidelines let me quote :

"Programmes should be reluctant to rely on only one
source . `

That is true. The BBC would have preferred it it the source had been
on the record. But you well know that in this field sources very rarely
- if ever -- choose to speak on the record . I do not accept your
inference that means we cannot publish information on intelligence
matters if only derived from one source - particularly in light of what
we knew about the February dossier .

. . . . . . . . . . . . ./9

F' . B9/1Z

~,,Ar3 1 11 t~3 6 Z



-9-

There is a clear editorial procedure involving referral up to senior
managers which was followed in this case .

We also note that Adam Ingram told us on May 29'" that your "45
minute" claim is based on a single uncorroborated intelligence
source .

p Is that source on the JIC and do you agree that any source not
on the J1C did not have the full picture?

I do not intend to say anything more about our source . You well
know that it is a matter of principle for us not to reveal our sources . I
will do nothing to help you in this recard.

Was the source, as Gilligan has said, "a senior official involved
in drawing up the dossier,"or is he, as you said today, a
source 'in the intelligence services?" 1'm sure you at least
understand the Significance of the difference to which I am
alluding.

I refer you to my previous answer.

Is it now normal BBC practice riot -to seek to corroborate single
source stories?

Of course we would prefer corroboration . The fact remains that we
made a judgement about whether in the particular circumstances it
was appropriate to place the allegations made by our source into the
public domain . I have already outlined the context which justified
this decision .

7 Finally do you believe that Gilligan's statement to the FAC that
all he had ever alleged was that we gave "undue prominence'
to lhe 45 minute point, or do you share my views that it is
utterly inconsistent with what he and others or the BBC have
said and what Gilligan has said, writing as a BBCjournalist in
the Mail on Sunday, The Sunday Telegraph and The
Spectator?

. . . . . . . . . . . ./10

CA3 ~ I ~~ I ~~ 03b3



.10 -

it is incorrect 10 say all Andrew Gilligan ever said to the FAC was the
single charge made by the source . His evidence was more wide
ranging and ii corresponds with what was broadcast . I quote from
his evidence to the FAC :

0450 Sir John Stanley : You are making, Mr Gilligan, a very, very
serious allegation against the integrity of the JIC. The entire ---

lrJr Gillioan : l am not making any allegations .

1 would repeat, as l have Said throughout, I am not making any
allegations . My :curce made the allegations. We were reporting the
charoe of my source, who is a figure Sufficiently senior and credible
to be worth reporting.

I reporied the source as saying there was unhsppiness within the
intelligence cervices.. disquiet within the intelligence services.'

" Sir John Stanley: Thank you.

0455 Sir John Stanley: In terms of your evidence to this Committee,
the only piece of evidence which you are specifying was allegedly
made at the last minute subject to a political requirement to "sex it
up", to use your phrase, is the 45 minute claim?

Mr Cillioan: That was the enly specific piece of evidence that my
source discussed, yes.

0456 Mr Olner: So the rest of the evidence that was in the dossier
iaas reliable? By implication, if your source said he was not happy
~bout the 45 minute thing then he was happy with the rest of it .

,Mr Gilligan : The fact that my source was not specifically unhappy
with other elements of the dossier does not necessarily mean that
other elements of the dcssier were reliable . Of course it might mean
that, but I do not think anything can be drawn from it the other way.

Q552 Mr Chidgey: So the only degree of certainty that your source
has or had was that he did not believe the 45 minutes?

. . . . . . . . . . . ./11

CP'3~ %\0364-



-12-

Mr Gilligan: No, as 1 say, my source was reasonably sure, as are all
the other intelligence pecple 1 have spoken to, that Iraq had a WMD
programme of some description, but it was smaller and less of an
imminent threat than that claimed by the Government. That was the
view of my source and the view of several other people's sources in
the rest of the media and indeed other sources 1 have spoken to,
intelligence and non-inielligence .

The words of my Scurce was that it vvas transformed in the week
before it was published to make it sexier. Given all that you have
said and given the other things l have described, 1 think that is a
credible allegation .

As for newspaper Zriicles - Andrew has not written on this subject
for The Sunday Telegraph . The only significant difference in any
piece he has written is when he wrote in the Mail on Sunday that the
source had indicated your own involvement in the story.

D Finally, have you seen today's Spectator, in which Mr Gilligan,
writing not in a personal capacity but as a BBC correspondent
writes an article concluding that the Prime Minister is a 'push
over' in his relations with President Putin. Is that the BBC
view? !f it is a personal view, could you tell me what rule
governs what EBC correspondents may or may not write in a
freelance capacity to boost their BBC earnings? What are the
procedures and were they followed in relation to this article? I
am interested too, in respect of the many BBCjournalists who
boost their incomes by writing for national newspapers, what
procedures govern their conducts and this writings? (sic) You
will be aware that MPs have also expressed concern on this .

This piece was submitted in advance to an appropriate editorial
manager as is our procedure . Our guidelines on conflicts of interest
cover what our journalists are allowed to write . These guidelines are
in the public domain. As for this Specific article the BBC does not
impose a single view on its correspondents .

. . . . . . . . . . ./12

CPrl ~ 1~03J~ 5



26i06i03 16 :32 PM PRESS OFfIcE a 02073725916 N0 .398 D01
1, ~u. cvw.o a .r "x rnu'i Dth TO s'7$307°15 P .l3/1.S

Alastair, I have set out my views at considerable length . You will
see that I do not accept the validity of your attacks on our journalism
and on Andrew Gilligan in particular . We have to believe that you
are conducting a pe4onal vendetta egainsl a particular journalist
whose reports on a number of occasions have caused you
discomfort .

Given the context described in the first part of my letter and given
the crsdibifity of our source are you really suggeslino that an
independent broadcaster should have suppressed this story
because it only had one source?

In my previous letter to you (June 16th) I drew your attention lo our
complaints procedure and invited you to make a formal complaint if
you so wished. You chose to ignore this . That avenue remains
open . I should FIEo :ay that if the information provided by our
source is proved to be incorrect we would make the fact very clearly
known to our audiences and we would express regret . As we stand
today, that is simply not the case .

(Richard Sambrook)
Director, BBC News




