


' 4, HIP . 2003 ,15 :58 1\liUilut. " uv a wwt-w .. . u .- .- N0 . 4125 P . 14

the mistake and saying sorry to the author of that part of the report which had

been plagiarised .

Many briefing papers and other pieces of communication are prepared as part of

the Government's communications effort, which is continuing to adapt to the

realities of the 24-hour media age . This is one piece of communication where

mistakes were made .

We are satisfied that the new arrangements will minimise the risks of such

mistakes being made in the future . And we're satisfied too, on the point of the

serious allegations that have been made about this, that nobody in No. 10, FCO,

or elsewhere, sought to override any of the intelligence judgements made by the

JIC, or to make more of those judgements than the ]IC felt was reasonable . That

applies equally to both dossiers.

There are two further points I would like to draw to the FAC's attention .

The first relates to the claim, first reported in the media on (insert date) then

repeated many times since, that the second paper was written by four people,

three of whom (including my PA) worked for me at Na. 30 . '!'his story first

emerged as a result of a media organisation (Channel 4?) being given an e-mail

with the four names upon it . attached to the briefing paper which had already

become the subject of controversy . This e-mail is a complete mystery to us . No

record of any such e-mail exists and three of the four people named, including

my PA, had nothing to do with this project at all . The exception among the four

was one official working in the CIC . We have repeatedly told the media this but

to little effect . It continues to be stated as fact that the report was authored by

RESTRICTED - PERSONAL
C;P~g I 3t'c~ i 3 .



. 4 . sE.P . 20 0 3 15 :5s

'
L."

ltr:5't'tu~. x e,iu - rr,navn^i. N0 . 4125 P,15

-7 .

these four people. It was not. It was commissioned by my group, and prepared

in the CIC with help from FCO, Cabinet Office, SIS, and DIS, and signed off for

use as a background paper for the Sunday papers on (insert date) by me.

Second, I should say that nobody in a senior position on the Iraqi

Communications Group was aware that part of this report was taken from an

already published thesis until this fact was exposed by the media . The

newsworthy parts of the paper came from up to date UK intelligence in Sections

1 and 3 . Section 2, subsequently shown to be based upon the work of

Dr Al-Marashi, was assumed to be part of generally available Governrnent

briefing. We had no reason to know or suspect that it had been taken from a

different and already published source. However, had the authors asked for and

received permission to use this published material, and acknowledged the source,

there was no reason why it should not have been used . The mistake was in not

seeking permission, and in not telling me and others where all the material in our

document came from.

1 set this out not to evade responsibility both for having the idea for the document

and for using it as we did through the Sunday press, but to make the point, again

contrary to much that had appeared in the media, that neither I or my senior

colleagues were aware this was Dr Al-Marashi's work, and there was never any

reason to believe it was anything other than Government information.

This was an error, one that has been admitted and one that has led to new

procedures . There was nothing sinister or malign attached to it as far as one cal

tell, and I believe the media frenzy that has arose at times has been out of all

proportion to the size of the error made . The people responsible for the error are

RESTRICTED - PERSONAL L~\(~' I~ I~~k 4



4, SEP . 2C03 ; 15 :58
MS ltut.1lr'L ' r~ "rlwwi1~..+ N0. 4125`P, 16""-~

-g .

aware they have made a mistake, but continue to do good work for the

Government .

I understand Dr Al-Marashi feels his life was put at risk . I should point out that

in the document that was published, he was not named. Indeed, that was his

initial complaint and it was in part his complaints about lack of acknowledgement

that led to it being more widely known that this was his work. And given that his

paper had already been published with this name attached to it, I do not accept

that we put his life at further risk .

I hope this is helpful and look forward to being questioned upon it .

Signed . Atarair Campbell

2210612003

ALASTAIR CAMPBELL

RESTRICTED - PERSONAL U~f~13 k /OD tv .


