P D R L T S T TS Py rage | ol £

BESa

PRESS RELEASES oA L ey el

BB Press Release Q . Ms

Statement from Gavyn Davies, Chairman of the EBC

"The BBC Board of Governors met this evening [Sunday 6 July
2003] to discuss the allegations made by Alzstair Campbell
against the BBC's overall coverage of the Iraq war, and its
specific coverage of the September intelhgence dossier by
Andrew Gtlligan 1in the Today programme,

"The Governors questionied Greg Dyke, the Director-General, ang
Richard Sambrook, the Director of News, about Mr Campbell’s
gllegations. The Board reached the following conclusione.

“First, the Board renerates that the BBC's overall coverage of the
wer, and the pohtical 1=sues surrounding 1t, has been entirety
impartial, and 1t emphatically rejects Mr Campbeli’s claim that
targe parte of the EBC had an egenda against the war

"We call on Mr Campbell to withdraw these allegations of bias
aoainst the BBC and it journalists,

"Second, the Becard considers that the Today programme
properly followed the BBC's Producers' Guidelines in its handling
of the Andrew Gilligan report zbout the September intethigence
dossier, which was broadcast on 29 May.

"Although the Guidelines say that the BBC should be reluctant to
broadcast stones bzsed on & single source, and warn about the
dangers of using anonymous sources, they clearly aliow for this
to be done In exceptional circumstances. Stories based on senior
intelligence sources are a case In point.

"We note that an entirely separate story was broadcast by an
unconnected BBC journalist on Newsnight on 2 June. This story
reported very similar allegations to those reported by Andrew
Gilhgan on the Todey programme, but the story has not been
singled out for similar criticism by government spokesmen.

"Moreover, &5 these reports fitted in to & general pattern of
concern, conveyed to a number of BBC journahsts with good
contacts in the security cervices, we consider that 1t was entirely
proper to reflect some unease about the presentation of the
Government's arguments in the disputed dossiers

"The Board i1s satisfied that 1t was in the public interest to
broadcast Mr Gilligan's story, given the information which was
available to BBC News at the time. We believe 1t would not have
been in the public interest to have suppressed the stories on

either the Today programme or Newsnight.
CAB11\\ 0376

http./"www bbc.co uk/print/pressoffice pressreleases sto. /gavvn_daives_statement.shtm 23/07/2003



