
British Broadcasting Corporation White City 201 Wood Lane London W12 7TS Telephone 020 8,752 5252

ffl
From the Litigation Department

Our ref : PL/jr/1eb1/rtn3530 Direct Line : 020 8752 4339
Youx ref : Fax Line :0208 752 5080

Martin Smith
Solicitor
The Hutton Inquiry
The Rt Hon Lord Hutton
2nd Floor
81 Chancery Lane
London WC2A 1DD

Dear Mr Smith

BRC'S SUBMISSIONS IN REPLY

I enclose BBC's Submissions in reply with Annexe A therein referred to .

Yours sincerely

Philip Lawrence
BBC Litigation Deuartment

10a' October 2003

-FSBI? I cool~~

) ~Lc5a1 nd~~s~r1Lrt15NW~ron I ;~Gu WLvrrsiConsNxlese toIItnGiivylLnier wManin Smrth IOtib1WO Q" rEOPLC



THE HUTTON INOUIRY

BBC's SUBMISSIONS IN REPLY I

1 Parag_,raph 4(2) on p37and naragraph 15 at p20 The governmInt prays in aid the

conclusions ofthe FAC and the ISC . In its final submissions the BBC addresses the

case that false evidence on central issues was given to both committees and that the

ISC appears to have accepted (wrongly) the government's assertionI to theISC that Dr

3ones' and his colleagues' letters were customary debate betweeh analysts. In this

context the BBC would also question what materials were in fac~ made available to

the FAC and the ISC. It seems clear that NIr Campbell's minute lof 17"` September,

and Mr Scarlett's reply, were produced to neither committee 'fhe FAC were, of

course, led to believe that the drafts on the 45 minute claim rem ed the same from

beginning to end. It also seems that Mr Powell's e-mail o£ 19u' S~ptember was never

produced to either committee. The BBC suggest the conclusions qf f both Committees

are therefore of little real assistance (save for the light shed by the iISC's report on the

intelligence background). '

2. Paragraphs 5(3) on p4: and 48(4) on pp36-37 In the latter passage especially, the

government contend that Dr Kelly did not say to Ms Watts tlx~t "the dossier was

transformed by Mr Campbell or the government; that pressure was brought to bear on

the intelligence services ; that people in intelligence were utthapp~ with the dossier ;

that the dossier did not reflect their considered views, or that the government was

guilty of conscious wrongdoing". The tenor, according to the government, was

merely that the intelligence community "would have preferred less black and white

language and more caveats" . Ironically the government base that subrnission only on

Ms Watts' interpretation of what Dr Kelly said and without any reference to what Dr

Kelly in fact said to Ms Watts as recorded in the tape transcript . It is in fact an

unsustainable submission when set against the transcript Such phrases in the context

of the 45 minute claim as "they were pushing hard for information" ; "which is why

there is the argument between the intelligence services and the Cabinet

Office(Number Ten" ; " . . there were lots of people saying that" [i .e, don't put it in] ;

that unfortunately wasn't expressed strongly m the dossier because that takes

FsBj f' IGCOZ



away the case for war to a certain externt" ; " . . all I can say is the o 10 press office

. ..but I think Alastair Campbell is synonymous with that press of6 " are redolent of

political interference (as described by Ms Wattsherself in the broadcast of 2d June as

"Downing Street interference") 3 . In Ms Watts' notes the words "mistake to put it in

[the 45 minute claim] . . .Alastair Campbell seeing something in there. . ." are to like

effect . I

On the issue of programmes (and Mr Scarlett's late change to the title), the BBC

should have made the point in its final submissions that Ms W~tts' notes actually

record Dr Kelly as saying ". . . [the] reality was they had programm~s . . . not a view that

wanted to be heard" . I

3 Note 1 on p12 A headline on p10 of The Times2 read "Missiles fire in 45

minutes" immediately above a boxed heading "biological and chemical weapons" to a

map of Iraq's missile sites. The circulation of the Evening Standard at the relevant

time was 416,9143 the circulation of the Sun 3,733,052; and the circulation of The

Times was 640,424 copies ° Readership is, ofcourse, a multiple of circulation .

4. Paragraph 5(5) on p5 and paragraph 60 on V44 It is incorrect to say that the

allegations were generally presented abroad in the form of the 6.07am broadcast

The Inquiry is referred to the attached analysis marked Anne A of the foreign

publicity relied on by Mr Campbell in support ofthis conterrtions . I

5 Parag<aah 5(6) on n6 The BBC's view that the governm~nt was seeking to

undermine its independence emphatically did not stern from the lexchanges over Mr

Grilligan's broadcasts . It stemmed from the quite different attack made by Mr

Campbell in evidence to the FAC This is made clear beyond doubt in ~& Davies'

important first e-mail to the governors of 27`s June 20036. The 'snormous publicity

generated by that attack is addressed in paragraph 26(3) of the BBC's Final

SJW/1/51
BBC/41286
Source : Guardian 30.08.2002
Source : Audit Bureau ofCuculations
CAB/1/430-2.
BBC/14M,

2 I ,=531-is joc-)o 3
I



Submissions7 . The point is distinct from the merits of the government's narrotiv

complaint against Mr Gilligan's broadcasts, though connected in that Mr Campbell's

suggestion is that those broadcasts too were part ofthe political ago~da held by "large

parts" ofthe BBC.

6. Para~"ragh 6(I) on n7 The BBC adopts the government's assertion that concealing

matters from Parliamentary Committees "would have been a grave ereliction of duty

with serious implications for the relations between government atid Parliament" and

contrast this stance in relation to Dr Kelly with the stance adopte~i in relation to Dr

Jones, his colleagues and other false or misleading evidencel given to these

committees without any subsequent correction

7 Paragraph 24 on pp24-5 This issue is fully addressed in ~ the BBC's Final

Submissions. The BBC questions whether in any event, in a conte~t as serious as this,

delegated authority can cover the excision of material, whose inclusion had been

approved by all other JIC members in two previous near final drafts ofthe dossier that

were presumably based on the same information.

8 _ Paragraph s on 00 The government state that "Mr Gilligan Iwas not at any time

asked to show the notes of his interview with Dr Kelly to his editors" It is true that

the editors did not see Mr Crilligan's original notes. However they did have Mr

Crilligan's typed out record of"what my man said"s

9. Paragraph 54 on p41 As to the last sentence, NIr Gilligan is in fact saying that it

could be an honest mistake, but his source was saying otherwise . I

10, 1'arag_raph 65 on p46 The fourth sentence is not a fair or aceurate paraphrase of

Mr Davies' evidence . His acknowledgment that his reaction at th~
I
e time of broadcast

(he heard the 6.07) that Mr Crilligan's allegations were routine- ],may sound foolish

now in retrospect" - is hardly surprising, but it certainly is not an acceptance now that

his reaction was foolish at the time . The last sentence is also incop-rect_ Mr Dyke did

not have a "significant" part in formulating the BBC's positionll m correspondence

Copies ofthese aincles canbe supplied,
BBCI41203-4

~S3f ~ ~O o0~



prior to the BBC's letter of 27a` June 2003 . The fourth sentence rryght be understood

as suggesting that 1vlr Dyke did know the terms of the broadcast lat this early stage,

and misjudged them as trivial. Mr Dyke's evidence was that whil~ he was aware of

the story about the September dossier in general terms he did not be~come aware of the

exact wordsof the report for "several weeks"9 I.

11 . . Paragraph 71on pp48-9 This paragraph does not address at all Ihe crucial passage

in Mr Campbell's evidence to the FAC. The extensive media repojtlng of this aspect

of his evidence is addressed in the BBC's Final Submissions and could not have

escaped Mr Campbell's attention .

12 . Paragraph 78 on p52 The government continue to maintain ~ grave suggestion

that lvtr Davies abused his position by successfully seeking to restrict the scope of the

governors' discussions in order to appease or protect management . The charge is

refuted in detail in the BBC's Final Submissions The second sen~tence of paragraph

78 appears to be central to the government's case, but seriouslyl misrepresents Mr

Davies' evidence What he in fact said was:

". . .whatever emerges on the 45 minute claim, and whate~er we would then
have to do - and I made it clear in other e-mails that bf course in those
circumstances we might have to pass judgment on the news division, but
whatever emerges on the 45 minutes claim, what we must not do is give
ground that threatens the fundamental independence of our input"

In that passage M.r Davies expressly recognised the possibility oflconcessions on the

45 minute claim whilst making clear that the BBC would not concede ground on lvfr

Campbell's widerattack on the BBC's integrity. Mr Davies was not taking the absurd
position that the governors should stand by a report, if it was shown to be wrong.

This misreading appears to stem from the important error identified in point 5 above
and ignores the importance of Mr Campbell's allegation that large parts of the BBC

were motivated by a political agenda . The totality of Mr DaviIes' e-mails to the
governors and their replies, including particularly his first e-mail to them of 27°' June,
have to be considered for a fair picture

Dykc : D17/139-140

4

Fsa j ~ ~ 0005



13 Pararaph 79(5) on p54 The penultimate sentence and foot

accurate account of Mr Sambrook's evidence 1° . The last sentence

Marshwas involved in the drafting ofthe 27a` June letter .

3 is not a fair or

s not correct . Mr

14 . Parag_raph 80 at 1254 The allegation that Mr Davies intervened~ at the meeting to

quash any incipient discussion of the accuracy of the story vhas challenged as

tendentious by Mr Davies in evidence. He pointed out that the governors had already

agreed they could not determine accuracy (as they did not h~ve the necessaty

materials to determine the ultimate truth o£ the source's allegattt33`t~ons) and that his

reminder of that fact at the meeting had the agreement of "other aovernors"11-

Moreover the minutes record Mr Davies as immediately thereaft drawing attention

to Dame Pauline Neville-Jones' concerns that the JIC's denials ma not have received

sufficient attention, which is hardly consistent with a bias in favourlof management .

15 ParaQranh 81 on p55 The reference to "stand up and be counted" in the 24'' June

e-mail from Mr Davies to the governors12 has to be read in the wid' r context of the e-

mails including Mr Davies' first e-mail to the governors of 274 June 2003. As to

government pressure, and its propriety, the BBC's case is fully set out in the

IEscalation Section of its Final Submissions-

16- Paragraph 82 on n55 This paragraph focuses almost ent~'ely on the Prime

Minister's side of the conversation Mr Davies made it clear that the BBC was not

suggesting that the source's allegations were true . While the Prim~
I
Minister did stand

by his request for a retraction, Mr Davies made clear his hope that the governors'

statement could be used as "an olive branch"- He thought mt the end of the

conversation that both had left feeling "we should put calminj pressure on our

respective organisations and try to move the decibel count significantly down"13 .

12
:3

Satnbrook: D19/137:12-21
Davies : D23/40:19 to 41-4.
BBC/14/86
Davies: D12r152 7-l4

5

Fsa 1 ~S IC)COL,



17 paras;raah 84 on p56 The time issue is addressed in the BBC's
I
final submissions.

The Inquiry is reminded of Mr 17avies' evidence on the point" . Further a complaint

to the Broadcasting Standards Commission was always available. !

18 . Paragraph 87 on p58 The quote from Sir Kevin Tebbitt in the second sentenoe

underlines the importance in public interest terms ofthe wider sting of Mr Crilligan's

broadcasts (and indeed the unchallenged Newsnight broadcasts) . II

19 Pararranh 103 on p66 The BBC does not understand the allegation that Mr

Sambrook made any improper disclosure to Mr Baldwin on 3`d Jul~ to be pursued. It

is clearly unsustainable in the light ofthe terms of Mr Baldwin's at~ticle of 5' July . It

should also be made clear here that the only information which Mr Baldwin suggested

derived from Mr Sambrook in the 5e' July article was that which Ivfr Sambrook

himself accepted he communicated to Mr Baldwin on 3`° July . The information was

deliberately vague and did not include identifying detail. The ra+ord "met" in the

second sentence might suggest there was some meeting between N,fII Marsh and other

BBC journalists on the point . 1vlr Baldwin only referred to two Bi1KC journalists who

"had come into contact with Mr Kevin Marsh"15 The information,lthey provided was

limited.

20 Para,gcraph 144(1) The BBC notes it is said to be "a cardinal feature of

government policy that the press is not to be misled", and contras~ that position with

the failure to correct the fundamental misreporting of the 45 mitmte claim, which is

still defended despite its appearance m (among others) the countrX's leading evening

newspaper and largest circulation daily newspaper in note 1 on page 12 .

The BBC has no comments on the family's submissions

ANDREW C.ALDECOTT QC

10'"October 2003

1<
15

Davies : D23157:8-16.
Saldwin; D9l130:5-13.

6

~-Sa ~ (i~ 1 OCC7



LNTERhTATIONAL REPORTINGOF THE BRUADrEASTS

The following articles constitute (as far as the BBC is aware) the e#ent ofreporting
by major international newspapers ofthe allegations contained in Mr Gilligan's Radio
4 broadcasts on 29's May:

. The WashinQt nPost__30_MaY

By the BBC's account, the original draft ofthe report did not include the claim, but
the draft was "transformed" on orders from Downing Street . The~ published version
included a preface by Blair that made the claim. one o£several thpt were added
against the wishes of intelligence officials, according to the BBC report .'

'BBC Radio fuelled the debate today with a report that British iut6Iligence officials
were displeased with a dossier, published by the Nine Minister's IDowning Street
office last September, that asserted Hussein had weapons of mass destruction ready
for use within 45 minutes, Citing unnamed sources, the BBC said intelligence
agencies were sceptical about that claim, which they described asi coming from a
dubious informant, and said they had opposed inserting it into thq dossier .

" The New York Times (also International Herald Tribune), 30 May_

'This week a senior British intelligence official told the BBC thatl under pressure from
Downing Streat, a dossier on Iraqi weapons had been "transformed" to make it
"sexier" - unoorroborated material from a suspect source was added to make the
threat appear imminent.'

. The Irish Times, 30 Mav

he said .

'However, the BBC yesterday quoted an unnamed "senior British official" as saying
that this was one m a series of unreliable claims included in the dossier against the
wishes of intelligence officers, who had been ordered by 10 Downing Street to "sex
up" a draft version ofthe document. "Most people m intelligeneq weren't happy with
the dossier because it didn't reflect the considered view they were putting forward,"

I
Accordirt to the BBC, the unnamed senior British official said the dossier was
"transformed" in the week before it was published to make it "se)der" He said, "The
classic example was the statement that weapons of rnass destruction were ready for
use within 45 minutes That information wasnot in the original c~raft. It was included
in the dossier against our wishes because it wasn't reliable. Most~things in the dossier
were double source, but that was single source and we believe that the source was
wrong "'

. The New York Times (also International Herald Tribunel,$1 Mav

'The BBC reported on Thursday that an mteliigenoe report asserting that Mr. 1=lussein
had the capacity to deploy chemical and biological weapons within 45 minutes, which

Fsi3~(;s) ooa8



was made public by Mr. Blair's government last September, had been "traasformed"
and made "sexier" on the orders ofNo. 10 Downing Street - _aaa`_ .,~6st the judgmeat of
the intelligence services

"That information was not in the original draft," a senior intelligence official told the
BBC. "It was included in the dossier against our wishes . Most thi~gs in the dossier
were double-source, but that was single-source, and we believe th~t the source was
wrong-" According to the BBC, the intelligence official nonethelqss added that he
believed that haq had had a program for illicit weapons .'

. The Sunday Tribune, l_June

Meanwhile, the BBC reported on Thursday that an intelligence dossier cited by
British prime minister Tony Blair which claimed Hussein had thelcapacity to deploy
chemical and biological weapons within 45 minutes, had been "transformed" on the
orders ofNo 10 Downing Street against thejudgment ofthe intelligence services, At
the time, the claims from Downing Street made international hcailines and were cited
repeatedly by Bush as irrefutable evidence of the imminent dang~r posed by
Saddam's regime . "That information was not in the original draft,' " a senior
intelligence official was quoted as saying by the BBC. "It was included in the dossier
against our wishes . Most things in the dossier were double-sourci, but that was
single-source, and we believe that the source was wrong."' ,

In addition, no mention ofthe BBC's reports appears to have been made at all in the
following other major international papers .

" Le Monde;
" Los Angeles Times;
" South China Morning Post,
" TheWall Street Journal .

2
t-S r3 f S, IOCOf7

TOTAL PRGE .10


