FOCUS - 120 of 494 DOCUMENTS

Copyright 2003 Times Newspapers Limited
The Times (London)

July 10, 2003, Thursday
SECTION: Home news, 10
LENGTH: 1450 words
HEADLINE: Why a meal has been made of a lunchtime chat
BYLINE: Tom Baldwin, Michael Evans and Andrew Pierce

BODY:

The BBC defence correspondent was carrying neither pen nor paper when he
turned up at a London heotel for lunch with a "source of long standing". Andrew
Gilligan had not expected to get a story and his notes of the conversation were
made on & PalmPilot", a gadget not often associated with ground-breaking
journalism.

The reports that he has filed cn the basis of this single meeting have
dominated the headlines for more than a month. Mr Gilligan quoted his scurce
saying that Downing Street "sexed up" last September's dossier on Irag He
alleged that Alastair Campbell forced the intelligence services to include
c¢laims that Saddam Hussein could deploy weapons of mass destruction (WMD)} within
45 minutes, despite the Government's knowing that this information was probably
wrong

The ensuing row will have baffled and bored large sections of the public. Mr
Campkell 1s, of course, terribly cross because the BBC refuses to back down
despite its story's being denied by just about everyone -including the
intelligence services -invcived in writing that dossier. But voters preobably
trust the BBC before any politician, spin-doctor or spy -and this makes Mr
Campbell even crosser.

S0 what really happened when Mr Gilligan entered that Central London hotel?
He says that his lunch guest was a credible, senior figure in the intelligence
community who helped to write the September dossier.

Richard Sambroook, the director of news, has been told the name, while the
post held by this source 1s known also to Greg Dyke, the corperation's Director-
General, and Kevan Marsh, the Editor cof the Today programme on BBC Radic 4. They
are said to have been reassured by this knowledge, with one executive boasting
that disclosure of his identity would "transform the debate’

But No 10 is "99 per cent convinced” that Mr Gilligan's source was Davad
Kelly, a government adviser who has come foward to admit that he had lunch with
the BBC journalist in the Charing Cross Hotel on May 22, a week before the story
wag first broadcast.

Mr Gilligan has admitted relying on a single source for his report, whom he
describes as somecne he has known for years, an expert on weapons of mass
destruction who helped to draft the September dossier

Dr Kelly, who has been i1nterviewed by Ministry of Defence officials for
several days, did indeed help to draft part of the dossier, but only a section

MeD [z [ogo



Page 3
Times Newspapers Limited, July 10, 2003

5

dealing with the history of UN inspections in Irag. He is not a member of the
intelligence services but a technical expert, having worked as a weapons
inspector before moving to Whitehall three years ago

Crucially, Dr Kelly says that he did not see material on the "45 minutes”
claim and was not involved in writing the intelligence sections of the dossier
And, he says, it was Mr Gilligan who asked him about why this information was
included and replied only that 1t was "probably for impact®

The BBC claims that this 1s all a Downing Street "trick" to root out their
source.

It says that the Government's description of Dr ¥elly as working for the MoD
and knowing Mr G:illigan for months does not match their source, who 1s employed
elsewhere and has known the journalist for years.

Downing Street comes back, saying that the adviser works 1n the MoD but is
pald by the Foreign Qffice. He has had personal contact with Mr Gilligan for
months but came across him in previous years when conducting briefings for
defence journalists on WMD,

One report yesterday said that the BEBC had privately confirmed that Mr
Gilligan had met his source on May 22 “How many more pecple could he have met
in a Central Londeon hotel who happened tc have drawn up parts of the dessier?" a
Downing Street spokesman said

Geoff Hoon, the Defence Secretary, has now written to the BBC naming Dr
Kelly and challenging 1t to confirm or deny that he was the source,

MoD officials confirmed last night that it was Dr ¥elly who had met Mr
Gilligan, but only after The Times had put his name to them. They also said that
at no stage had Dr Kelly been involved in drawing up the contested sections of
the September dossier.

The BBC is reconciled to Dr Kelly's name being put in the publi¢ domain to
undermine the credibility of its story, but will not -perhaps cannot respond.

Mr Sambrook, the only man other than Mr Gilligan who knows the name of the
source, said: "The barrier is down and 1t is geing to stay down. They are trying
to engage ug 1n a dance and we don't want to do that.®

The BBC had hoped to draw a line under this extraordinary, tangled row after
this week's report by the Commons Foreign Affairs Select Committee which cleared
Alastair Campbell of interference, though only by a majority verdict

Lord Barnett, a former vice-chairman of the BEC, urged the corporation last
night to apclogise, and Robert Jackson, a senior Tory MP, wants the committee to
recpen its 1nguiry to question Mr Gilligan again and to question Dr Kelly.

A number of theeories are still possible Mr Gilligan may have another source
and when he met Dr Kelly he was saimply trying to confirm his story. If the
adviser is his informant, Mr Gilligan may have exaggerated or even been misled
about his status. Dr Kelly may also have told Mr Gilligan everything which has
been reported but, for good reason, be reluctant to admit it now.

Mr Campbell believes that Dr Kelly was the source and whatever was said over
lunch does not really matter. "He did not know about intelligence or the 45-
minute claim when the dossier was being drafted. Whatever gossip he may have
heard...he was not party to these decisions, he 18 not a credible source, " said
a senior government figure last night.

The BBC now faces a test of nerve. Mr Dyke and Gavyn Davies, Chairman of the
Board of Governors, have staked their credibility on the judgment of Mr
Sambrock He, ain turn, has risked his job on the journalism of Mr Gilligan and
the wisdom of Mark Damazar, the deputy director of news, Kevin Marsh, the Today

Mep 2 oo



Page 4
Times Newspapers Laimited, July 1C, 2003

programme editor, and Steve Mitchell, the head of Radic 4, all of whom are said
to have been involved in the decision to broadcast the story.

Mr Campbell will not let go. But even if he has flushed ocut Mr Gilligan's
gource, the BBC has to blink again. He is trying to divide thewm, break thear
resistance, make them all fear for their futures. "I want to put to put the
finger on the (Greg) Dyke for this," he was heard to growl recently.

Downing Street may yet have to be content with more junior scalps. The BBC
is a deeply hierarchical organisation, and when things go wrong, i1t 1s usually a
case of saying: "Deputy heads may have to roll "

U8 backlash, page 15 Letters, page 21 TIMESONLINE www.timesonline.co uk
For latest news
CORPORATION'S NAMES IN THE FRAME

andrew Gilligan, defence correspondent for Radioc 4's Today programme who
first broadcast the "gexing up" allegations on the basis of a meeting with an
anonymous source He has given his notes of this meeting -made on a PalmPilot -
and disclosed the identity of his informant to his bosses.

Kevin Marsh, Editor of the Today programme who decided to broadcast the
report He knows the job title of the scurce, but not the name. He also approved
a newspaper article in which Mr Gilligan first alleged that Alastair Campbell
was responsible for changing last September's dossler.

Steve Mitchell, the head of Radio 4, and Mark Damazar, the deputy director
of BBC News. Both are thought to have been involved in the decision to go ahead
with Mr Gilligan's report.

Richard Sambrook, director of BBRC News. The only executive who knows the
name of Mr Gilligan's source. He has told friends that "heads may roll" -
including his own -if the story is proved to be wrong but has been prominent and
vocal in the BBC's defence.

Greg Dyke, Director-General Former Labour donor who sees this row as a test
of his independence His insistence last weekend Lhat the corporaticn should not
buckle to Downing Street "bullying" was a key factor in stabilising the wobbles
of some senicr executives.

Gavyn Davies, Chairman of the Board of Governors, another Labour supporter
and a friend of Gordon Brown. He 1s incensed by Downing Street's claims that the
BBC was biased in 1ts coverage ¢f the war.

The Governors: a collection of the great, the good and the simply worthy.
Includes Lord Ryder of Wensum, a former Tory Chief Whip, and Dame Fauline
Neville Jones, a former diplomat who once chaired the Joint Intelligence
Committee. They have backed Mr Dyke and Mr Davies, but their statement last
weekend significantly did not claim that the story was right, merely that the
BBC had been right to broadcast it.

LOAD-DATE: July 10, 2003

M@D[’L}O@oa



